Drop of Light

Drop of Light

Locatie
Microlab, Kastanjelaan 400

Een dag uit het leven van een lichtdruppel: springen, zwaaien, tollen, fladderen, verstoppen, dansend en speels. De installatie Drop of Light combineert stromen van fluorescerende vloeistof, ultraviolette laserlichten en veel wiskundige berekeningen om een ​​druppel licht tot leven te brengen.

Drop of Light is aangrijpend en theatraal in uitvoering, en overstijgt afgebakende disciplines zoals sculptuur, animatie, kunst, technologie en wiskunde. De hightech kern die het hart van de installatie vormt, levert een magisch effect op, dat de toeschouwer via alle zintuigen naar binnen trekt.

In een verduisterde ruimte valt een doorlopende stroom druppels uit een verzameling sproeikoppen, zes meter hoog in de lucht. Spetterende geluiden begeleiden de eerste lichtflitsen wanneer UV-lasers de druppelstromen raken, midden in de lucht. Geluiden in een soundscape zwellen aan, soms onheilspellend dan weer vrolijk, terwijl ongrijpbaar licht verandert in bijna tastbare composities van driedimensionale vormen die geleidelijk uitzetten, samentrekken of zich door de donkere ruimte bewegen.

Drop of Light illustreert het feit dat wiskunde en magie nooit ver van elkaar verwijderd zijn. Het idee voor de installatie ontstond in 2013 met de wens om iets te creëren dat nog nooit eerder was vertoond: vormen die in de lucht worden geprojecteerd. Een ogenschijnlijk simpele wens, want het raken van een druppel op precies de goede manier – druppels die vallen, bewegen en versnellen in de ruimte – bleek flink wat wiskundige berekeningen met zich mee te brengen. De ontwikkeling van de installatie bracht diverse specialisten samen en vereiste een samensmelting van hun visies en ervaringen – zo waren engineers van ASML en GLOW ook nauw betrokken bij het project. Drop of Light werd werkelijkheid door gedeelde artistieke, technologische en wetenschappelijke kennis. Maar zoals kunstenaar Gijs van Bon stelt: de magie was er altijd al.

GLOW21-Partner-ASML.png

Gijs van Bon staat bekend om zijn abstracte kinetische kunstwerken, lichtkunst en tijd-specifieke kunstinstallaties. In zijn zeer conceptuele en toch uitgesproken fysieke werken kruisen elementen van technologie, kunst en theatervoorstellingen elkaar naadloos. Van Bon maakt gebruik van een steeds groeiend repertoire van technische uitvindingen en materialen om zijn langzaam bewegende en zorgvuldig gechoreografeerde objecten te ontwerpen. Deze multidisciplinaire objecten en installaties 'komen vaak tot leven' en worden autonome, theatrale gebeurtenissen op zich. Zowel zijn kleinere als grotere stukken nodigen kijkers uit om dichterbij te kijken en tegelijkertijd hun noties van tijd, taal en ruimte uit te breiden.

Van Bon (1975) volgde de Design Academy Eindhoven en volgde zijn vervolgopleiding aan de HKU bij de afdeling Theatervormgeving. Vanaf 2001 is zijn werk te zien in galeries, kunstcentra en op evenementen en festivals over de hele wereld. Van Bon woont in Nuenen en werkt in zijn dynamische studio ‘La Citta Mobile’ in de stad Eindhoven onder andere met kunstenaars en ontwerpers.

Partner: ASML

Profiel

Gijs van Bon